Bezárás
BezárásVálassz várost
BezárásVálassz várost

Országos Nyitóoldal / Veszprém / Látnivalók / Hidak, viaduktok / Szent István völgyhíd, Viadukt

Szent István völgyhíd, Viadukt

Szent István völgyhíd, Viadukt információk

A veszprémi viadukt, másnéven Szent István völgyhíd Magyarország egyik legnagyobb és legszebb viaduktja, Veszprém jelképe. Az 1938-ban épült viadukt két íve kapcsolja össze a Jeruzsálem-hegyet a Temetőheggyel. Építése során két munkás vesztette életét: rájuk és egy harmadik, háborús áldozatra emlékezik a sziklában kialakított fülke Mária-szoborral.

A Szent István völgyhíd

A Jeruzsálemhegyet a Temetőheggyel összekötő kétsávos vasbetonból épült viadukt 1937-es átadásától csaknem ötven évig a 8-as számú országos főútvonal részét képezte.
A völgyhíd 1938 óta viseli Szent István nevét – az uralkodó halálának 900 évfordulója alkalmából keresztelték el így. A kanyargó Séd-patak fölött 50 méteres magasságban emelt viadukt a Szent László-templomhoz vezet. A hídról mind a városra, mind a környékre gyönyörű kilátás tárul elénk. Kelet felé tekintve a veszprémi Várat, nyugatra a Betekints-völgyet, északra pedig a Bakony-hegység vonulatait csodálhatjuk meg. 2005 végén műemlékké nyilvánított viadukt ma már csak elsősorban a Veszprémen belüli, illetve a városközpontból Herend irányába haladó forgalom lebonyolítását szolgálja.

A viadukt paraméterei

A Viadukt lapokra támaszkodó, felsőpályás vasbeton ívhíd. Valójában három – egy nagy és két egyforma méretű kisebb – ív alkotja. Teljes hossza 185, míg legnagyobb magassága 37 méter. A nagy ív támaszköze 46, a kis íveké pedig 26,6–26,6 méter. A nagy és a középső kis ív között a hídig emelkedő, átlagosan 6 méter magas töltést alakítottak ki, itt lépcső is vezet le a völgybe. Szerkezetéből adódóan a hídra csak kis mértékben hat a saját súlyából, illetve a járulékos és a hasznos terhekből eredő nyomaték. A támaszok mozgására ugyan nagyon érzékeny lenne, de ez a veszély, mivel sziklára alapozták, nem áll fenn.

Veszélyben a viadukt – egy érdekes történet a hídról

A II. világháború idején a németek anyagmozgatásra használták a hídat, de a szovjetek is felügyeletük alatt tartották. A németek – attól tartván, hogy a szovjetek a viadukton keresztül nyomulnak majd előre – 1944 – ben felkészültek a híd felrobbantására.
 
Márföldy Aladár városi főmérnök, Takács József, a veszprémi vízmű főgépésze – az első világháború alatt torpedómester, így a robbanószerkezetek szakértője – és Tiszttartó László gépész kockázatos tettre szánta el magát a híd megmentése érdekében. 1945 – iratok szerint leitatták a Viaduktot őrző egyik német katonát, majd Takács felmászott a nagy ívre, és egyenként kiszerelte a gyutacsot a töltetekből. Ugyanezt viszont a hidat őrző másik katona miatt a két kis íven nem tudta megismételni.
 

1945. március 21-én éjszaka a völgyhíd középső íve súlyosan megrongálódott. A források egy része szerint a németek robbantották fel, mások szerint szovjet bombatalálat érte. Az első változatot valószínűsíti, hogy a nagy íven állítólag még 1960-ban is látszóttak azok a füstnyomok, amit az elégett (de Takácsnak hála, fel nem robbant) gyutacsok okoztak.

Forrás: Wikipedia

 



Fizetett hirdetés

Vélemények, hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned, ha nem vagy még regisztrált felhasználónk kattints ide

Látnivalók

Eseménynaptár

Fizetett hirdetés


Fizetett hirdetés

Már 14

Rejtélyek Szobája
Fantasztikus szórakozás, mozijegy áron! Több, mint egy órátok van arra, hogy különböz...
Budapest

Már 14

Számtalan szabadidős lehetőség, családi-és gyermekprogramok, finom ételek, zamatos boro...
Festői környezetben várunk mindenkit - számtalan szabadidős lehetőséggel! Nálunk jól
Balaton

Fizetett hirdetés

Megosztom



Látnivaló kereső Veszprém

Partnereink




Facebook